tirsdag den 5. juli 2011

Tranebær/rosinboller

Når du er lækkersulten efter den simple, søde smag af hvidt brød, er de her rigtig gode. Men pas på. En bliver hurtigt til flere. Det er simpelthen ikke til at stoppe, når du først kommer i gang.

Lavet efter opskriften  på melpakken og justeret til efter, hvad der var i skabene.

4 dl mælk
50 g gær
1 æg
½ tsk salt
2 spsk olie
1 spsk sukker
1 håndfuld rosiner
1 håndfuld tørrede tranebær
hvedemel (til du synes dejen er som den skal være, jeg bager på slum)

Hæld det hele i en skål, og fyld mel på til dejen er smidig og glat.
Sæt til hævning et lunt sted ca 40 min
Tril dejen til boller, og sæt på bageplade.
Lad dem efterhæve 20-30 min.
Kan pensles med æg.
Og så i ovnen med dem, på 180 grader, ca. 12-15 min afhængig af størrelsen.

Bør nydes lune, med masser af koldt smør.
Mums.



TIP:
  • Udelad rosinerne, og du har en simpel thebolledej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar her. Jeg bliver så glad, og jeg lover at svare !
:-D