tirsdag den 24. maj 2011

Bananscones

De her bananscones har jeg fået opskriften på af en veninde fra mødregruppen.
Da det er en sconedej, er der bagepulver i, og derfor skal den ikke hæve som en gærdej fx skal. Der er ikke smør i, og næsten ingen sukker heller, så de er ikke meget usunde, og kan derfor være en god snack til ungerne fredag aften, eller et sødt mellemmåltid, hvis man lige har brug for et kick.



 










1 dl havregryn
1 dl rosiner
2 bananer, modne (mosede groft)
2 spsk sukker
2½ tsk bagepulver

en knsp. salt
1 æg
3/4 dl mælk
375 g mel (ca!)

Alle ingredienser æltes og puttes på en bageplade. Der blir ca 12-13 stk. 
Bages i 10 min ved 200-225 grader (du kender bedst selv din ovn).

Jeg har eksperimenteret mig frem til at hvis dejen er godt klæg, når du putter den på bagepladen, så bliver sconesne bedst. Du tror du skal putte mere mel i, men pas på. De bliver nemt for tørre, og så skal der rigtig meget smør på til at rette op på det. Havregrynene suger rigtig meget væde under bagningen. Jeg bruger min røremaskine til at ælte det sammen, så er jeg fri for dej under neglene (kan nemlig ikke komme i tanke om noget jeg hader mere end det :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læg en kommentar her. Jeg bliver så glad, og jeg lover at svare !
:-D